The Cape Stoba shipwreck is located on the seabed off the island of Mljet in Croatia at a depth of 21-28 m. Following initial investigation in 1975, four seasons of excavation have been carried between 2010 and 2014 by the Department for Underwater Archaeology of the Croatian Conservation Institute, joined by the Department of Studi Umanistici of the Universita Ca' Foscari of Venice from 2012. The wreck-site is evidenced by a cargo of nine amphora types dated to the 10th-11th century AD, produced in the Eastern Mediterranean and Black Sea area, and glassware of Levantine production. The only direct evidence of the ship itself to date, is one iron anchor.Apstraktna Brodolom kod rta Stoba nalazi se u podmorju otoka Mljeta u Hrvatskoj na dubini od 21-28 metara. Nakon pronalaska brodoloma i prvih istraivanja u 1975. godini, provedene su etiri kampanje istraivanja u razdoblju od 2010. do 2014. godine od strane Odjela za podvodnu arheologiju Hrvatskog restauratorskog zavoda. Od 2012. godine u istraivanjima se pridruuju djelatniciDipartimento di Studi Umanistici, Sveuilita 'Ca' Foscari u Veneciji. Brodolom sadri ostatke trgovakog tereta s najmanje devet tipova amfora datiranih u 10./11. stoljee, proizvedenih na podruju istonog Mediterana i Crnoga mora te stakleno posude levantske proizvodnje. Pronadeno eljezno sidro do sada je jedini nalaz izravno vezan uz brod.Astratto Il relitto di Cape Stoba e localizzato sui fondali dell'isola di Mljet in Croazia ad una profondita di 21-28 m. In seguito ad una prima indagine, eseguita nel 1975, tra il 2010 e il 2014 il Dipartimento di Archeologia Subacquea del Croatian Conservation Institute, dal 2012, in collaborazione con il Dipartimento di Studi Umanistici dell'Universita Ca' Foscari di Venezia, ha condotto quattro campagne di scavo. Il relitto presenta un carico di nove tipi di anfore datate al 10-11 degrees secolo d.C., prodotte nel Mediterraneo Orientale e nell'area del Mar Nero, e vasi in vetro di produzione levantina. L'unica evidenza diretta della nave al momento e un'ancora in ferro.

A Byzantine Shipwreck from Cape Stoba, Mljet, Croatia: An interim report

BELTRAME, Carlo;FERRI, Margherita
2016-01-01

Abstract

The Cape Stoba shipwreck is located on the seabed off the island of Mljet in Croatia at a depth of 21-28 m. Following initial investigation in 1975, four seasons of excavation have been carried between 2010 and 2014 by the Department for Underwater Archaeology of the Croatian Conservation Institute, joined by the Department of Studi Umanistici of the Universita Ca' Foscari of Venice from 2012. The wreck-site is evidenced by a cargo of nine amphora types dated to the 10th-11th century AD, produced in the Eastern Mediterranean and Black Sea area, and glassware of Levantine production. The only direct evidence of the ship itself to date, is one iron anchor.Apstraktna Brodolom kod rta Stoba nalazi se u podmorju otoka Mljeta u Hrvatskoj na dubini od 21-28 metara. Nakon pronalaska brodoloma i prvih istraivanja u 1975. godini, provedene su etiri kampanje istraivanja u razdoblju od 2010. do 2014. godine od strane Odjela za podvodnu arheologiju Hrvatskog restauratorskog zavoda. Od 2012. godine u istraivanjima se pridruuju djelatniciDipartimento di Studi Umanistici, Sveuilita 'Ca' Foscari u Veneciji. Brodolom sadri ostatke trgovakog tereta s najmanje devet tipova amfora datiranih u 10./11. stoljee, proizvedenih na podruju istonog Mediterana i Crnoga mora te stakleno posude levantske proizvodnje. Pronadeno eljezno sidro do sada je jedini nalaz izravno vezan uz brod.Astratto Il relitto di Cape Stoba e localizzato sui fondali dell'isola di Mljet in Croazia ad una profondita di 21-28 m. In seguito ad una prima indagine, eseguita nel 1975, tra il 2010 e il 2014 il Dipartimento di Archeologia Subacquea del Croatian Conservation Institute, dal 2012, in collaborazione con il Dipartimento di Studi Umanistici dell'Universita Ca' Foscari di Venezia, ha condotto quattro campagne di scavo. Il relitto presenta un carico di nove tipi di anfore datate al 10-11 degrees secolo d.C., prodotte nel Mediterraneo Orientale e nell'area del Mar Nero, e vasi in vetro di produzione levantina. L'unica evidenza diretta della nave al momento e un'ancora in ferro.
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