The mosaic on the cavetto of Santa Maria in Trastevere (first quarter of the 13th century) illustrates the garden of Paradise, dominated in the centre by a Maria lactans. Ten figures of saints turn towards her, five on each side, carrying lamps in their hands. Already in the Middle Ages the work underwent renovations that compromised the authenticity of some figurative details. The first two saints on the right have veiled heads and hold flameless lamps, unlike all the others who have a crown on their heads and exhibit lit lamps. This is the reason why someone believes the oldest version of the mosaic represented the parable of the Wise and the Foolish Virgins (Gospel of Matthew, 25, 1-13): the Wise Virgins on the left, with crowns and lit lamps; the Foolish Virgins on the right, with veils and unlit lamps. On the basis of a series of iconographic comparisons, and of the re-examination of the alterations due to the numerous restorations, this contribution highlights the weaknesses of this hypothesis. The primitive version of the mosaic, more likely, represented ten virgin saints in Paradise, all with the lamps lit, emblem of faith. The choice of the subject probably draws inspiration from the local legend of the fons olei, according to which in the 1st century BC, at the point where the basilica was later built, a source of oily liquid emerged from the earth.

Il mosaico del cavetto di Santa Maria in Trastevere (primo quarto del XIII secolo) rappresenta un giardino paradisiaco, dominato al centro da una Maria lactans, verso la quale convergono dieci sante, cinque per lato, recanti lampade in mano. Già in età medievale l'opera è stata oggetto di una serie di rifacimenti che hanno compromesso l'autenticità di alcuni dettagli figurativi. Il fatto che le prime due sante di destra abbiano la testa velata e sostengano lampade prive di fiamma (a differenza di tutte le altre che hanno in testa una corona ed esibiscono lumi accesi) ha dato adito a pensare - anche di recente - che la versione primitiva del mosaico di Trastevere potesse raffigurare la parabola del vangelo di Matteo (25, 1-13) delle Vergini savie (a sinistra, con la corona e le lampade accese) e delle Vergini stolte (a destra, con il velo e le lampade spente). Sulla base di una serie di confronti iconografici, e del riesame delle alterazioni dovute ai numerosi restauri, il presente contributo evidenzia le debolezze di questa ipotesi: la versione primitiva del mosaico rappresentava, più verosimilmente, dieci sante vergini in Paradiso, tutte con le lampade accese, emblema di fede. Con ogni probabilità, la scelta del soggetto trae ispirazione dalla leggenda locale del fons olei, secondo la quale nel I secolo a.C., nel punto ove poi sorse la basilica, affiorò dalla terra una sorgente di liquido oleoso.

Dieci lampade accese: il mosaico della facciata di Santa Maria in Trastevere nella sua versione originaria.

Piazza, Simone
2023-01-01

Abstract

The mosaic on the cavetto of Santa Maria in Trastevere (first quarter of the 13th century) illustrates the garden of Paradise, dominated in the centre by a Maria lactans. Ten figures of saints turn towards her, five on each side, carrying lamps in their hands. Already in the Middle Ages the work underwent renovations that compromised the authenticity of some figurative details. The first two saints on the right have veiled heads and hold flameless lamps, unlike all the others who have a crown on their heads and exhibit lit lamps. This is the reason why someone believes the oldest version of the mosaic represented the parable of the Wise and the Foolish Virgins (Gospel of Matthew, 25, 1-13): the Wise Virgins on the left, with crowns and lit lamps; the Foolish Virgins on the right, with veils and unlit lamps. On the basis of a series of iconographic comparisons, and of the re-examination of the alterations due to the numerous restorations, this contribution highlights the weaknesses of this hypothesis. The primitive version of the mosaic, more likely, represented ten virgin saints in Paradise, all with the lamps lit, emblem of faith. The choice of the subject probably draws inspiration from the local legend of the fons olei, according to which in the 1st century BC, at the point where the basilica was later built, a source of oily liquid emerged from the earth.
2023
ATTI DEL XXVIII COLLOQUIO DELL’ASSOCIAZIONE ITALIANA PER LO STUDIO E LA CONSERVAZIONE DEL MOSAICO
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